Obsah
1. Předpoklady modelů oligopolu
2. Smluvní oligopol
3. Cournotův model (model duopolu)
4. Stackelbergův model
5. Sweezyho model (model se zalomenou křivkou poptávky)
6. Oligopol s dominantní firmou
7. Modely oligopolu založené na teorii her
8. Manažerské teorie firmy
9. Behavioristické teorie
10. Model zaměstnanecké firmy
Stěžejní pojmy
vzájemná závislost firem, barometrická firma
homogenní oligopol, diferencovaný oligopol
kartel, Cournotův model, Stackelbergův model
cenové vůdcovství, zalomená poptávková křivka
kooperativní hry, nekooperativní hry, výplatní matice
odhadované reakce konkurentů
Nashova rovnováha, dominantní strategie,opakované hry
Výklad vybrané tématiky
Maximalizace zisku a obratu
Graf zobrazuje nákladové a příjmové podmínky firmy působící na nedokonale konkurenčním trhu.
a) Určete, jaké množství produkce bude tato firma vyrábět při maximalizaci svého zisku a jaké množství v Baumolově modelu?
b) Porovnejte výši ceny v obou případech.
c) Vyznačte celkový zisk firmy a porovnejte výši celkového zisku firmy v obou případech.
a) Pro odvození množství produkce vyráběné firmou při maximalizaci zisku i při maximalizaci obratu potřebujeme znát mezní příjem firmy – křivku MR odvodíme z křivky poptávky po produkci firmy.
b) Při maximalizaci obratu je množství produkce určeno průsečíkem křivky MR s osou x (množství QO), při maximalizaci zisku je určeno průsečíkem křivky MR s křivkou MC (množství QZ). Odpovídající výši ceny určuje křivka poptávky po produkci firma, tj. cenu PO pro množství QO a cenu PZ pro množství QZ.
c) Výši zisku při maximalizaci obratu vyznačuje šrafovaná plocha vykreslená násobkem množství QO a rozdílem mezi výší AR, resp. křivkou poptávky a výší průměrných nákladů při produkci QO .
d) Výši zisku při maximalizaci zisku vyznačuje šrafovaná plocha vykreslená násobkem množství QZ a rozdílem mezi výší AR, resp. křivkou poptávky DL a výší průměrných nákladů při produkci QZ .
Sweezy model oligopolu
Křivka poptávky v grafu představuje poptávku po produkci jedné z oligopolních firem za předpokladu, že v případě snížení ceny touto firmou sníží cenu i zbývající firmy na tomto trhu. Doplňte graf tak, aby bylo zřejmé, jak mikroekonomická teorie vysvětluje skutečnost, že na tomto trhu může dojít k růstu nákladů (např. v důsledku růstu cen vstupů) a přesto nedochází ke změně výstupu ani ceny. Stručně vysvětlete. (Předpokládáme, že firmy maximalizující zisk.)
a. Rigidní cenu na oligopolním trhu vysvětluje Sweezy prostřednictvím dvou křivek poptávky. Jestliže výchozí křivka (D1) vyjadřovala individuální poptávku pro snížení ceny firmou, druhá křivka poptávky (D2) musí mít menší sklon a vyjadřovat poptávku spotřebitelů za předpokladu, že ostatní firmy v odvětví cenu nezmění.
b. Poptávku po produkci firmy vyjadřuje zalomená křivka poptávky, tvořená pro vyšší ceny křivkou D1 a pro nižší ceny křivkou D2
c. Pro zdůvodnění výše výstupu, resp. ceny musíme v podmínkách nedokonalé konkurence znát nejen poptávku, ale také výši mezního příjmu, v tomto případě mezní příjem pro obě poptávkové funkce.
d. Pro zdůvodnění výše výstupu, resp. ceny potřebujeme znát výši mezních nákladů firmy. V našem případě mezní náklady ve výchozích i nových nákladových podmínkách firmy. Jestliže i po zvýšení nákladů prochází pro výchozí výši výstupu křivka mezních nákladů v intervalu, v němž je křivka mezních příjmů nespojitá, potom firma nemění ani výši výstupu, ani výši ceny.
Prezentace ke stažení (Oligopol) – .ppt, 2,6MB
Prezentace ke stažení (Alternativní cíle) – .ppt, 127kB
Kontrolní otázky
Oligopol:
1) Co vyjadřuje reakční křivka v Cournotově modelu? Jak lze najít bod Cournotovy rovnováhy? Co je typické pro interakci obou firem v tomto modelu?
2) Jaký předpoklad umožňuje využít v modelu oligopolu zalomenou křivku poptávky pro vysvětlení strnulé ceny? Jakým způsobem se v tomto modelu určuje optimální výstup firmy a cena produkce?
3) Vysvětlete, proč v modelu oligopolu s dominantní firmou dodává dominantní firma v případě poklesu ceny na trh menší množství produkce, než dodávala před změnou ceny. Jakým způsobem se odvozuje křivka poptávky po produkci dominantní firmy?
4) Jaký model vychází ze stejných předpokladů, jako model Cournotův, ale bere v úvahu reakci první firmy na změnu výstupu druhé firmy?
5) V čem spočívá postup, známý v teorii her jako tzv. dilema vězně, který umožňuje optimálně řešit konflikt mezi zájmy oligopolních firem?
Alternativní cíle firmy:
1) Jaké preference vyjadřuje indiferenční křivka v jednoduchém manažerském modelu?
2) Je možné, aby firma maximalizující obrat vyráběla stejný výstup a prodávala vyrobené zboží za stejnou cenu jako firma maximalizující zisk?
3) Jaké rozhodnutí ohledně výše výstupu a ceny učiní firma v Baumolově modelu v případě, že v bodě maxima obratu dosahuje nižšího zisku, než je zisk π0?
Doplňovací cvičení
- Do vynechaného místa doplňte vhodný výraz, tak aby věta dávala smysl a její význam byl pravdivý.
- Po vyplnění klikněte na tlačítko vyhodnotit a vedle Vámi zadaného výrazu se zobrazí správný výsledek.
- Porovnejte své odpovědi s výsledky. Slova se samozřejmě mohou lišit, ale význam by měl být stejný.
Rozhodnětě o pravdivosti výroku
- Zaškrtněte výroky, které jsou pravdivé.
- Po vyplnění klikněte na tlačítko vyhodnotit.
- Vaše chybné odpovědi jsou vyznačeny červeně.