Monopol

Obsah

1. Předpoklady modelu monopolu
2. Volba výše výstupu monopolu
3. Určení ceny monopolem
4. Cenová diskriminace
5. Konkrétní formy cenové diskriminace
6. Neefektivnost monopolu


Stěžejní pojmy

bariéry vstupu
čistý (absolutní) monopol, přirozený monopol
optimální výstup monopolu, monopolní zisk
cenový tvůrce, cenová regulace
cenová diskriminace
náklady mrtvé váhy


Výklad vybrané tématiky

Prezentace ke stažení (Monopol) – .ppt, 2,13MB


Kontrolní otázky

1) Určete, zda platí, že s rostoucí elasticitou poptávky roste monopolní síla firmy.
2) Je možné předpokládat, že když by monopolista mohl každou jednotku prodávat za maximální cenu, kterou jsou odběratelé ochotni zaplatit, pak by se množství prodaných výrobků shodovalo s množstvím, jaké by se prodávalo v případě dokonalé konkurence na tomto trhu?
3) Je v případě cenové diskriminace 1. stupně křivka poptávky totožná s křivkou AR nebo s křivkou MR?
4) V případě cenové diskriminace 3. stupně platí:
a) firma prodává na trhu s vyšším MR větší množství produkce,
b) firma prodává vždy větší množství produkce na trhu s elastičtější poptávkou
c) firma prodává výstup za takové ceny, při kterých se cenové elasticity na obou trzích
shodují, d) firma stanoví vyšší cenu na trhu s elastičtější poptávkou.
5) Jaký vztah mezi cenovou elasticitou poptávky a rozdílem mezi P a MC vyplývá z pravidla převrácené elasticity?
6) Jaká diskriminace je označována za diskriminaci v čase?
7) Proč není možné, aby při cenové regulaci monopolu byla cena produkce stlačena na úroveň mezních nákladů?
8) Proč v případě monopolu nedokážeme odvodit křivku nabídky firmy?
9) Které faktory ovlivňují monopolní sílu firmy?
10) Vysvětlete, proč při regulaci ceny vládou dochází k růstu výstupu firmy.
11) Jakou cenu by vláda měla stanovit v případě, že chce prostřednictvím cenového stropu dotlačit firmu k maximálnímu výstupu?
12) Musí vést stanovení nižší než rovnovážné ceny nutně k nedostatku daného výrobku na trhu?


Doplňovací cvičení

  1. Do vynechaného místa doplňte vhodný výraz, tak aby věta dávala smysl a její význam byl pravdivý.
  2. Po vyplnění klikněte na tlačítko vyhodnotit a vedle Vámi zadaného výrazu se zobrazí správný výsledek.
  3. Porovnejte své odpovědi s výsledky. Slova se samozřejmě mohou lišit, ale význam by měl být stejný.

1) K určení optimální výše výstupu potřebuje monopolista znát ) elasticitu poptávky a meznínáklady výroby.

2) Cena produkce je vyšší než mezní příjmy monopolu.

3) Z pravidla převrácené cenové elasticity vyplývá, že čím je poptávka po produkci firmy méně elastická, tím většíje rozdíl mezi cenou a MC.

4) Monopolní sílu je možné vyjádřit Lernerovým indexem, resp. hodnotou L = (P - MC)/P = -1/EDP .

5) V případě prvního stupně cenové diskriminace firma odčerpává celý přebytek spotřebitele.

6) V podmínkách cenové diskriminace prvního stupně je cena poslední prodané jednotky výstupu shodná s výší mezních (protože MR = AR = D)nákladů.

7) Monopolista uplatňující cenovou diskriminaci jednoho ze dvou trhů prodává na trhu s vyšší elasticitou poptávky zboží za nižšícenu.

8) Monopol by měl vyrábět tak velký výstup, při kterém je EDP <(- 1).

9) Předpokladem uplatnění cenové diskriminace1 třetího stupně je různá elasticita poptávky na dvou různých trzích a izolovanost trhů.

10) Je-li cenová diskriminace založená na tom, že monopolista prodává nový výrobek za vysokou cenu, kterou později snižuje, je tato diskriminace nazývána diskriminací v čase .

11) Jedním ze způsobů snížení monopolní síly je vládou stanovený cenový strop.

12) Cenová regulace je vládou často používána v případě přirozeného monopolu, tedy v podmínkách vysoké ekonomie rozsahu.

13) Cenová regulace přirozeného monopolu nesmí vést ke stlačení ceny na úroveň mezníchnákladů, protože by firma byla určitě ztrátová.

Vyhodnotit

Rozhodnětě o pravdivosti výroku

  1. Zaškrtněte výroky, které jsou pravdivé.
  2. Po vyplnění klikněte na tlačítko vyhodnotit.
  3. Vaše chybné odpovědi jsou vyznačeny červeně.

S rostoucí cenovou elasticitou poptávky roste monopolní síla firmy..

Monopol dosahuje maximálního zisku tehdy, když EDP = (- 1)..

Monopolista vyrábí v podmínkách, kdy MC = 10 a MR = 12. Tato situace mu neumožňuje maximalizovat zisk, protože je cena příliš nízká..

Monopolista může stanovit svojí cenu tak, aby maximalizoval čistý zisk, protože jeho poptávková křivka je méně než dokonale elastická. To způsobuje, že monopolista bude vždy vyrábět (pokud je to možné) množství odpovídající neelastické části poptávkové křivky..

Monopolista maximalizuje zisk s cenou dvakrát vyšší, než jsou jeho MC. To znamená, že EDP je (- 0,5)..

Jestliže monopolista může prodávat každou jednotku výstupu za maximální cenu, kterou jsou odběratelé ochotni zaplatit, pak odčerpává celý přebytek spotřebitelů..

Kdyby monopolista mohl prodávat každou jednotku výstupu za maximální cenu, prodával by stejné množství výrobků, jaké by se prodávalo v podmínkách dokonalé konkurence na tomto trhu..

V podmínkách cenové diskriminace prvního stupně je křivka MR firmy totožná s křivkou poptávky..

Monopolista uplatňující cenovou diskriminaci jednoho ze dvou trhů maximalizuje celkový zisk tehdy, když prodává na trhu s vyšším mezním příjmem větší množství zboží..

Monopolista uplatňující cenovou diskriminaci 3. stupně prodává výstupy za takové ceny, při kterých jsou cenové elasticity na obou trzích stejné..

Monopolista uplatňující cenovou diskriminaci 3. stupně bude prodávat za vyšší cenu na trhu s elastičtější poptávkovou křivkou..

V případě diskriminace 3. stupně prodává firma vždy větší množství na trhu s elastičtější poptávkovou křivkou..

Při cenové diskriminaci prvního stupně by byl vyráběný statek prodáván za nejnižší cenu při výstupu určeném vztahem MR = MC..

Při stanovení ceny vyrobeného statku přirážkou (cestou přičtení ziskové přirážky k průměrným nákladům) je obrácený vztah mezi cenovou přirážkou a elasticitou poptávky po daném statku..

Vyhodnotit

Comments are closed.